SPRAWDŹ OSIĄGNIĘCIA ROZWOJOWE SWOJEGO DZIECKA
Między 12 a 18 miesiącem życia
MOJE DZIECKO:
- przerywa czynność, gdy mówię „nie wolno” i patrzy na mnie, gdy kiwam palcem
- potrafi naśladować po mnie proste gesty np. „jaki duży urośniesz ” i podnosi rączki do góry
- jeśli chwalę lub głaszczę moje dziecko za coś, co ładnie i dobrze zrobiło, to cieszy się i powtarza czynność
- potrafi pokazać na sobie i na mnie, gdzie jest nosek i buzia, robi to chętnie
- kieruje się do mnie żeby się przytulić, kiedy spotka je coś przykrego
- odwraca się do mnie i patrzy na mnie, kiedy wołam je po imieniu
- bawi się chętnie ze mną w „łapanego” (cieszy się, gdy je złapię, a potem znów ucieka ode mnie)
- rozumie już proste gesty i ich używa, np. potrafi robić „pa pa”
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
Między 18 a 24 miesiącem życia
MOJE DZIECKO:
- Jeśli zapytam moje dziecko „Gdzie jest …? „, to odwraca ono swoją głowę w kierunku, w którym znajduje się dana osoba lub przedmiot, potrafi je wskazać palcem i przynieść mi przedmiot, kiedy
o to poproszę. - Moje dziecko wypowiada kilka słów ze znaczeniem, naśladuje dźwięki zwierzątek, czynności
lub pojazdów (np. „kap – kap”, „miau”, „brum”). - Moje dziecko przynosi mi przedmioty zachęcając mnie do wspólnych zabaw.
- Moje dziecko bawi się naprzemiennie, np. rzucając piłkę do drugiej osoby, puszczając auto.
- Moje dziecko szuka pomocy w razie potrzeby, potrafi prosić o nią słowem, gestem lub zachowaniem
- Moje dziecko potrafi wskazać palcem przedmiot, który chce dostać.
- Moje dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa.
- Moje dziecko potrafi kręcić głową na „nie” i kiwać głową na „tak” adekwatnie do sytuacji.
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
Między 24 a 30 miesiącem życia
MOJE DZIECKO:
- cały czas uczy się nowych słów,
- umie nazwać znajome mu przedmioty na obrazkach,
- wypowiada proste zdania,
- chętnie naśladuje po mnie czynności, np. gotowanie, odkurzanie, majsterkowanie,
- chętnie przygląda się zabawie innych dzieci, czasem próbuje do nich dołączyć,
- nauczyło się już bawić w „kółko graniaste” lub w „balonik”,
- potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa,
- zadaje mi pytanie „co to? „.
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
Między 30 a 36 miesiącem życia
MOJE DZIECKO:
- słucha jak mu coś opowiadam, tłumaczę, dopytuje,
- zadaje mi pytanie „po co? ” lub „dlaczego? „,
- interesuje się otaczającym je światem, zdarzeniami z życia codziennego,
- uczy się wspólnego recytowania wierszyka, piosenki,
- zaczyna odmieniać wyrazy, nie zawsze jest to poprawne,
- chętnie bawi się naśladując zachowania dorosłych, wesoło bawiąc się w ich przedrzeźnianie,
- dąży do samodzielnego wykonywania czynności, takich jak: ubieranie, rozbieranie, jedzenie,
- chwali się nowymi umiejętnościami, lubi być w centrum zainteresowania,
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
Po 36 miesiącu życia
MOJE DZIECKO:
- samo potrafi już układać proste układanki,
- lubi zadawać mi pytania,
- chętnie słucha jak czytam mu książeczki,
- przywołuje mnie lub wskazuje, kiedy zobaczy coś ciekawego,
- udaje w zabawie sytuacje życiowe np. bawi się w dom,
- chętnie bawi się zabawkami w sposób zróżnicowany, nadaje im symboliczne znaczenie,
- umie bawić się z innymi dziećmi, potrafi zamienić się z nimi zabawką, czeka na swoją kolej w zabawie, współpracuje z dziećmi w zabawie,
- potrafi powiedzieć jak się nazywa i ile ma lat,
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!