SPRAWDŹ OSIĄGNIĘCIA ROZWOJOWE SWOJEGO DZIECKA

Między 12 a 18 miesiącem życia

MOJE DZIECKO:

  • przerywa czynność, gdy mówię „nie wolno” i patrzy na mnie, gdy kiwam palcem
  • potrafi naśladować po mnie proste gesty np. „jaki duży urośniesz ” i podnosi rączki do góry
  • jeśli chwalę lub głaszczę moje dziecko za coś, co ładnie i dobrze zrobiło, to cieszy się i powtarza czynność
  • potrafi pokazać na sobie i na mnie, gdzie jest nosek i buzia, robi to chętnie
  • kieruje się do mnie żeby się przytulić, kiedy spotka je coś przykrego
  • odwraca się do mnie i patrzy na mnie, kiedy wołam je po imieniu
  • bawi się chętnie ze mną w „łapanego” (cieszy się, gdy je złapię, a potem znów ucieka ode mnie)
  • rozumie już proste gesty i ich używa, np. potrafi robić „pa pa”

Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!

Między 18 a 24 miesiącem życia

MOJE DZIECKO:

  • Jeśli zapytam moje dziecko „Gdzie jest …? „, to odwraca ono swoją głowę w kierunku, w którym znajduje się dana osoba lub przedmiot, potrafi je wskazać palcem i przynieść mi przedmiot, kiedy
    o to poproszę.
  • Moje dziecko wypowiada kilka słów ze znaczeniem, naśladuje dźwięki zwierzątek, czynności
    lub pojazdów (np. „kap – kap”, „miau”, „brum”).
  • Moje dziecko przynosi mi przedmioty zachęcając mnie do wspólnych zabaw.
  • Moje dziecko bawi się naprzemiennie, np. rzucając piłkę do drugiej osoby, puszczając auto.
  • Moje dziecko szuka pomocy w razie potrzeby, potrafi prosić o nią słowem, gestem lub zachowaniem
  • Moje dziecko potrafi wskazać palcem przedmiot, który chce dostać.
  • Moje dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa.
  • Moje dziecko potrafi kręcić głową na „nie” i kiwać głową na „tak” adekwatnie do sytuacji.

Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!

Między 24 a 30 miesiącem życia

MOJE DZIECKO:

  • cały czas uczy się nowych słów,
  • umie nazwać znajome mu przedmioty na obrazkach,
  • wypowiada proste zdania,
  • chętnie naśladuje po mnie czynności, np. gotowanie, odkurzanie, majsterkowanie,
  • chętnie przygląda się zabawie innych dzieci, czasem próbuje do nich dołączyć,
  • nauczyło się już bawić w „kółko graniaste” lub w „balonik”,
  • potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa,
  • zadaje mi pytanie „co to? „.

Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!

Między 30 a 36 miesiącem życia

MOJE DZIECKO:

  • słucha jak mu coś opowiadam, tłumaczę, dopytuje,
  • zadaje mi pytanie „po co? ” lub „dlaczego? „,
  • interesuje się otaczającym je światem, zdarzeniami z życia codziennego,
  • uczy się wspólnego recytowania wierszyka, piosenki,
  • zaczyna odmieniać wyrazy, nie zawsze jest to poprawne,
  • chętnie bawi się naśladując zachowania dorosłych, wesoło bawiąc się w ich przedrzeźnianie,
  • dąży do samodzielnego wykonywania czynności, takich jak: ubieranie, rozbieranie, jedzenie,
  • chwali się nowymi umiejętnościami, lubi być w centrum zainteresowania,

Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!

Po 36 miesiącu życia

MOJE DZIECKO:

  • samo potrafi już układać proste układanki,
  • lubi zadawać mi pytania,
  • chętnie słucha jak czytam mu książeczki,
  • przywołuje mnie lub wskazuje, kiedy zobaczy coś ciekawego,
  • udaje w zabawie sytuacje życiowe np. bawi się w dom,
  • chętnie bawi się zabawkami w sposób zróżnicowany, nadaje im symboliczne znaczenie,
  • umie bawić się z innymi dziećmi, potrafi zamienić się z nimi zabawką, czeka na swoją kolej w zabawie, współpracuje z dziećmi w zabawie,
  • potrafi powiedzieć jak się nazywa i ile ma lat,

Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!